Siden blev ikke fundet

Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet.
Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Gå til forsiden

Symptomer på livmoderhalskræft

Livmoderhalskræft giver ikke altid symptomer, med de mest almindelige symptomer er blødning efter samleje, anden pletblødning og øget udflåde.

Tidlig livmoderhalskræft og forstadier giver ikke altid symptomer. Ofte forbliver forandringerne i livmoderhalsen opdaget i forbindelse med en screening, hvor lægen ved en underlivsundersøgelse tager en celleprøve....

Information OM operation for
skæv storetå med knystdannelse

(hallux valgus)

Knyst dannelse ved storetåen kan opstå ved fejlbelastninger eller efter traumer, hvor knoglen har været brækket eller udsat for voldsom belastning. I en række tilfælde kan man ikke nærmere bestemme, hvorfor man har fået lidelsen. Ofte kommer der slimsæksbetændelse og seneknuder i omgivelserne og frem for alt er smerter dominerende.

Ved forundersøgelsen vil der blive spurgt om andre sygdomme, brug af medicin og eventuelle problemer ved tidligere indgreb i lokal bedøvelse og problemer med at tåle smertestillende medicin.

På operationstidspunket må man ikke have betændelse andre steder i kroppen, for eksempel kraftig forkølelse, influenza, luftvejsinfektioner eller være i antibiotisk behandling af anden årsag.

Vask foden grundigt på operationsdagen. Benyt strømper, som ikke fnugger. Neglene skal være rensede og kortklippede og der må ikke være neglelak på. Der må ikke være sår på huden i eller omkring det område, der skal opereres.

Tag eventuelt 2 Panodil (Pamol, Pinex) á 500 mg 1 time før operationen.

Påklædningen skal være praktisk med løse, brede bukseben.

Du behøver ikke være fastende, da operationen foregår i lokal bedøvelse. Operationen tager cirka 1 time.

Foden bliver beskyttet med en forbinding og der udleveres en hælsko, således at forfoden ikke belastes. Hælskoen skal benyttes ved gang i 4 uger.

De første 2 til 3 døgn skal foden holdes højt, fodskammel er ikke tilstrækkeligt. Du må herefter støtte på foden efter evne iført hælsko. Det er fortsat en god idé, at placere foden højt, når du sidder eller ligger.

Forbindingen skal holdes tør, indtil den skiftes i Ortopædisk Klinik efter 2 til 3 dage. Tråde fjernes efter 10 til 14 dage.

Mens du ligger med benet højt, er det en god idé at vippe med fødderne, for at holde gang i blodomløbet.

Efter fjernelse af tråde og når knoglehelingen er sikret, vil det blive vurderet, om der er behov for for ekesempel forfodsaflastende indlæg eller skoforandringer af mere permanent art. Der er en del patienter, som har længerevarende hævelsestendens omkring storetåens grundled. Nogen stivhed i leddet kan også opstå sekundært. Generne plejer dog at blive noget bedre indenfor 3-6 måneder, men kan eventuelt kræve fysioterapi.

Du vil først være godt gående efter cirka 3 måneder og der vil de første måneder være tendens til hævelse.

Ved valg af fodtøj skal du sikre dig, at der er tilstrækkelig plads til forfoden.

Undgå åbent fodtøj, træsko og lignende hvor foden glider frem i skoen, og tåen får unødvendigt tryk.

Under transporten hjem fra klinikken skal benet holdes højt, læg gerne foden op på bagsædet.

Lokal bedøvelsen varer 2 til 6 timer. At holde foden højt og i ro er den vigtigste forebyggelse af smerter. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan almindelig håndkøbsmedicin benyttes.

De første par døgn kan du godt have temmelig ondt i foden, selv om du holder den 30 cm over hjerteniveau.

Arbejde:

Patienter med gangbelastende og meget stående arbejde kan næppe passe et fuldtidsjob før efter 6 til 8 uger, lettere arbejde efter 4 uger.

Det er meget almindeligt med hævelse af foden og såromgivelserne de første dage.

Ortopædisk Klinik skal kontaktes, hvis der kommer gennemsivning af forbindingen, eller hvis der opstår rødme, varme, hævelse, tiltagende smerter eller feber, som kan være tegn på begyndende infektion. Hvis klikken er lukket skal du kontakte egen læge eller 1813 med henblik på eventuel behandling.

Overfølsomhed eller tab af følesans lokalt og på oversiden af storetåen kan opstå, men bedres ofte noget med tiden.

Alvorlige komplikationer med større hudproblemer, knogleinfektion samt skred af knoglen er heldigvis sjældent ved disse

operationer, men kan gøre det nødvendigt at henvise til sygehus til videre behandling.

Blodpropper er sjældne, men alvorlig komplikation, der kan føre til, at man skal henvises til sygehus til videre behandling.

Komplikationer modvirkes bedst ved at bevæge fod og knæ aktivt mindst 1 gang i timen.

Genoptræning

Når hælskoen er fjernet, må du gå normalt på foden. Du bør lave bevægetræning af storetåen ved opad- og nedadbøjning af storetåen. Træningen lettes ved at holde foden i varmt van 10 til 15 minutter inden træningen påbegyndes. Træn med foden i vandet de første par uger. Herefter kan du tage ved tåen og føre den opad og nedad til smertegrænsen. Man kan opnå bedring i bevægeligheden af tåen helt op til et år efter operationen.

Løb med videre bør ikke genoptages før tidligst 3 måneder efter operationen.

Er der noget, du ønsker uddybet nærmere, er henvendelser til klinikken selvfølgelig altid velkomne.